Lebah dan bunga belimbing Bekerjasama Secret Tunnel Subhanallah, Cantiknya... Madu Anugerah Allah Bunga Biden Bunga Orkid Gunung Jerai

Saturday 12 August 2017

PERANGKAP INDUKSI - THORA PART 1


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن 
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى مُحَمَّد


Alhamdulillah, kali ni diberi kesempatan oleh Allah untuk buat perangkap induksi yang dah lama dok teragak-agak nak buat.

Induk : Geniotrigona Thoracica
Waktu : 0900
Jenis Induksi : Pasu Seramik


Corong induk dicabut dan dibersihkan bagi mudahkan laluan keluar masuk lebah kelulut dan setelah itu corong tersebut dilekatkan/diikat bagi menarik kelulut masuk ke dalam pasu (guna corong asal)

Pasu diletakkan diatas laluan induk kelulut dimana pasu yang saya buat saya sambungkan dengan potongan botol ubat. Boleh juga guna pipe.

Pasu yang dah siap dipasang dan dipancang dengan kayu supaya tidak bergerak. Pastikan kayu hidup dan sentiasa pantau takot dimakan anai-anai.

Harap minggu depan ada perkembangan positif, inshaAllah.

** Kalau perangkap induksi jenis kayu kena lapik dengan batu atau benda yang tidak reput serta dimakan anak-anai. Sebab perangkap induksi makan masa yang lama untuk naik ke kotak baru. Jadi banyak rintangan yang akan berlaku contohnya haiwan perosak/anai-anaik/angin ribut/kera atau jika laluan binatang bersaiz besar seperti lembu ada kemungkinan akan berlaku pelanggaran. Dan yang paling masalah masalah p3ncur1! ;-)




No comments:

Post a Comment