Lebah dan bunga belimbing Bekerjasama Secret Tunnel Subhanallah, Cantiknya... Madu Anugerah Allah

Saturday, 20 May 2017

POKOK AIR MATA PENGANTIN

Nama botani

Antigonon leptopus

Nama Inggeris

Mexican creepers, Coral vines

Nama Lain

Seri pengantin, Anggur karan


Bunga puteh

Warna pink terang

Bunga pink keputihan


Pengenalan

Sejenis tumbuhan banyak musim dan tumbuh menjalar. Batang boleh tumbuh sehingga 5-8 panjnag, mempunyai bunga pada tendril yang digunakan untuk memanjat. Tiga varieti telah dikenalpasti iaitu bunga yang berbunga unggu, unggu keputihan dan puteh.

Habitat & Keperluan Pertumbuhan

Tanaman ini banyak tumbuh liar ditepi jalan / parit. Ianya tahan lasak dan tumbuh baik dalam semua keadaan. Perlu cahaya matahari yang banyak untuk pengeluaran bunga.

Cara Pembiakan

Boleh dibiak dengan menggunakan keratan batang matang (yang berakar) dan juga biji benih.


Maklumat lain

Disukai oleh H. itama dan G. thoracica.

Thursday, 18 May 2017

MENCUBA NASIB

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن 
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى مُحَمَّد

Mencuba nasib buat perangkap penguruman kelulut di ibukota (Bukit Saga, Ampang) kalini. Mula pasang trap 18/5/2017 Setakat sekarang 21/5/17 masih negatif keputusannya. Masih menunggu dan cari kawasan lain yang lebih sesuai. setakat sekarang kawasan sekitar belum jumpa sarang. Cuma ada sikit harapan bila nampak 2 3 jenis kelulut cari nectar di pokok akasia dan pokok bunga biden
Salah satu perangkap yang dipasang

Bunga Biden
Spesis yg dicari..
3 perangkap dah siap pasang, cuba tunggu hasil hingga pertengahan bulan 6 ni. inshaAllah...

Sunday, 7 May 2017

PERANGKAP PERTAMAKU

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن 
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى مُحَمَّد
Lepas jumpa sahabat (din) saya tadi, terus semangat buat perangkap kelulut. Dia siap beli pelarut propolis (Guna alkohol makmal) dan bagi propolis lagi, katanya semangat nak belajaq buat sama-sama.
Pelarut dan propolis

Dua jenis propolis yang dia bagi, iaitu mai dari kelulut itama dan thorasica (betoi xtau eja ni). Dalam kalut nak balik kelompo punyalah kalut dok kacau propolis dengan pelarut. Akhirnya siap la 2 biji perangkap nak letak kat rumah aku.
pokok belimbing

pokok limau nipis
Bila perati gambaq ni balik rasa macam silap letak pulak. Patot pi letak kat dusun durian rasa lagi karan. Kat rumah ni banyak sangat kelulut dok mencari bunga.


Harap berjaya la, atau balik ni kena ubah tempat pulak.
Terima kasih sahabat bagi barang-barang buat perangkap.


Saturday, 6 May 2017

MELAWAT FARM KELULUT SAHABAT

AsSalam lama jugak tak update.. Balik ke kampung haritu dan la melawat kebun kelulut sahabat saya dari sekolah dulu.Lama dah dok berjanji nak pi tengok kebun kelulut dia, akhirnya tercapai jugak. Sekali tengok terus jatuh cinta cek oiii.. Setakat lani dia dah ada lebih 50 sarang (Jeles ni). "Kalaulah aku dah pindah tentu aku boleh jadi macam dia", itulah dengusan dalam hati waktu tu.
Sebahagian log kelulut dia.
Setakat lani dia lebih pada buat produk. Penjualan madu untuk kenalan saja. Bawan ni antara produk yang dia keluarkan hasil dari kelulut. 
Sabun Aloevera,Sabun Madu Kelulut + Propolis, Sabun Madu Kelulut + Propolis + Kayu Manis
Seronok sebenaqnya bila tengok kawan-kawan berjaya buat produk sendiri. Bangga nak kenalkan pada orang yang dia kawan kita sejak sekolah rendah lagi. 

Bawah ni antara gambar yang dan ambik masa pi haritu.
Ni sebenaqnya projek kami - perangkap kelulut


subhanallah cantiknyaaa..

Hempa mengendap apa tu..

Awat ingat kereta jaka kena boph lam grill. 4 log tu bleh buat bayaq muka LC oi..
Ni detail farm sahabat saya. Boleh like FB dia Sabun Madu Kelulut CheDin


Monday, 4 May 2015

MADU ORANG KAMPUNG

Tepat pukul 6 pagi Sampai KL bersama-sama dengan kurier penting dari kampung saya yang ditempah oleh kawan pejabat. InsyaAllah madu yang saya ambil dari sumber-sumber yang Asli, Halal lagi Suci. Pengusaha madu kelulut ni orang kampung saya sendiri, dimana mempunyai budi pekerti yang baik. Beliau amat menjaga proses-proses pengambilan madu dari sarang-sarang yang beliau ternak. Hampir 60 Sarang yang beliau miliki dimana pelbagai jenis kelulut terdapat disitu.
Tiada Sticker sebab habis hehe...
Pelbagai jenis kelulut dan sudah tentu pelbagai kepekatan dan komposisi yang terdapat dalam madu. Jika dilihat dari gambar diatas madu sebelah kiri sekali agak pekat dan kelulut jenis yang berlainan antara ketiga-tiga botol itu. Kadangkala semasa tuaian madu agak jernih sehingga keesokkan hari dan hari seterusnya warna akan sedikit gelap dari hari sebelumnya.

Madu Kelulut agak sedikit masam berbanding madu lebah biasa. Mungkin ini menyebabkan ia istimewa. Lain masa saya akan ceritakan kaedah dan cara makan madu seperti yang dipetua pada saya oleh Pengusaha madu ini dan juga khasiat-khasiat madu lebah kelulut.


Monday, 27 April 2015

KISAH MENARIK TENTANG LEBAH YANG DISEBUT DALAM SURAH AN-NAHL

Pernah tak kita terfikir tentang kehidupan haiwan atau binatang yang bernama "lebah". Apakah keistimewaan lebah ini sehingga ia disebutkan di dalam surah al-Quran. Pernah dengar dan baca perihal lebah dalam surah al-Naml. Marilah kita sama-sama membaca kisah atau keunikan lebah ini.

Walaupun sebelum ini mselim3 pernah menerbitkan perihal lebah yang bertajuk "Lebah Pun Berselawat" . Lebah juga mempunyai madu yang mempunyai khasiat-khasiat yang tertentu dalam mengubati penyakit. Kajian Saintifik Tentang Khasiat Madu mendapati madu mempunyai khasiat dalam menjaga dan mengimbangi kekuatan badan dan serta menghilangkan kebas-kebas dan mengurangkan tekanan darah tinggi, merangsang tenaga batin dan lain-lain khasiat yang sukar untuk kita mengkajinya. 

Apa yang nyatanya madu yang dihasilkan lebah ini mempunyai seribu satu faedah atau khasiat yang tersembunyi dan mempunyai sebab atau asbab yang tertentu mengapa Allah menceritakan perihal lebah ini . 

komponenlebah


  1. Lebah madu Afrika (killer bee) akan mengejar mangsa sejauh 1/4 batu atau lebih (kira-kira 400 meter).
  2. Lebah mempunyai 5 mata, dua mata besar (mata kompaun) di kedua-dua belah kepala dan tiga ocelli (mata primitif) di sebahagian atas kepala berfungsi untuk mengesan keamatan cahaya. 
  3. Lebah menggunakan matahari sebagai kompas. Walaupun matahari dilitupi awan ia masih dapat mengesan kedudukannya daripada dalam kelompok yang lebih cerah di langit. 
  4. Lebah dapat melihat cahaya ultraungu yang tidak dapat dilihat oleh manusia. 
  5. Lebah dapat terbang dengan kelajuan purata 13-15 batu sejam (20.92-24.24 km/j) 
  6. Lebah mengembara sebanyak 1,600 pusingan perjalanan untuk mendapatkan 1 aun madu dengan setiap perjalanan sejauh 6 batu. Untuk mendapatkan 2 pound madu lebah mengembara dengan jarak yang sama dengan 4 kali mengelilingi bumi. 
  7. Lebah perlu pergi ke 2,000,000 kuntum bunga untuk menghasilkan 1 pound madu. 
  8. Sepanjang tempoh pengeluaran madu jangka hayat lebah hanyalah lebih kurang 6 minggu sahaja. 
  9. Satu sarang lebah mempunyai kira-kira 40,000 hingga 45,000 ekor lebah. 
  10. Lebah madu adalah satu-satunya serangga yang menghasilkan makanan untuk manusia. 
  11. Suhu sarang lebah adalah sekitar (32-35 Celcius) atau 90-95`F.
  12. Permaisuri lebah mengeluarkan 2,000 biji telur sehari dengan kadar 5 atau 6 biji seminit. Ini menghasilkan kira-kira 175,000-200,00 biji telur setahun. 
  13. Setiap koloni lebah madu mempunyai bau masing-masing untuk tujuan pengenalan. 
  14. Lebah daripada sarang yang sama akan melawat 225,000 kuntum bunga setiap hari. Seekor lebah biasanya melawat 50-100 kuntum bunga sehari kekadang boleh mencecah sehingga beberapa ribu sehari. 
  15. Lebah mengepakkan sayapnya kira-kira 11,500 kali seminit.
  16. Lebah boleh berkomunikasi dengan lebah lain melalui tarian. Tarian mereka dapat memberitahu lebah lain tentang arah dan jarak dimananya letaknya nektar dan debunga. 
  17. 12 ekor lebah diperlukan untuk menghasilkan 1 sudu teh madu sepanjang hayatnya (1/12 bagi setiap ekor). 
  18. Lebah mempunyai 4 sayap. 
  19. Otak lebah berbentuk bujur dan hanya bersaiz kira-kira seperti saiz sebiji bijan. Namun, ia mempunyai kekuatan luar biasa dalam belajar dan mengingat sesuatu. Ia juga mampu membuat perkiraan kompleks tentang jarak perjalanan untuk mengumpul madu lebah. 
  20. Anggaran 1,100 sengatan lebah diperlukan untuk membawa maut seorang manusia. 
  21. Drone (lebah jantan) lebih besar daripada lebah pekerja, ia tidak mempunyai sengat dan tidak bekerja. Satu-satu tugas drone adalah untuk mengawan dengan permaisuri lebah. 
Diharapkan kejadian lebah yang sangat unik ini , menjadi titik tolak untuk kita lebih menghargai madu . Uniknya lebah sehingga hal ini menjadikan lebah disebutkan dalam surah An Nahl ayat 68-69.



Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia.

surahannahlayat69
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.

"Lebah daripada sarang yang sama akan melawat 225,000 kuntum bunga setiap hari. Seekor lebah biasanya melawat 50-100 kuntum bunga sehari kekadang boleh mencecah sehingga beberapa ribu sehari."

 Sumber : http://mselim3.blogspot.com/

Tuesday, 31 March 2015

CHAINSAW UNTUK ADIK

Alhamdulillah tadi abg saya bgtau nak bagi satu chainsaw dia yang tak pakai. Dia tau adik dia minat nak buat projek-projek kampung ni tu dia bagi kot hehe. Tambah-tambah dia tau saya bela kelulut di rumah makayah.tu dia semawa boleh la potong-potong kayu kecik-kecik disamping teruskan projek kelulut bila kebetulan balik kampung.

Ni kayu yang dah di trim dan dipotong bahagian atasnya (Sumber : Google)

Ni kayu yang dah dipasang Topping bagi memudahkan kerja-kerja ambik madu dijalankan. (Sumber : Google)

Agak sulit kalau tak ada chainsaw, sebab kerja-kerja proses sarang kelulut dari batang kayu asal dia agak besar. Sarang yang mula-mula saya buat saya guna kapak ja sebelum ni. Tu yang sayang dengan sarang tu. Walaupon kelulut dia jenis kecik, lambat buat madu tapi rasa berbaloi proses dia sebab guna tenaga sendiri hehe.

Apa-apa pon TQ my brother, InsyaAllah satu hari nanti kita boleh bergabung buat ni sama-sama.